Putteforløbet aften og nat

6. april 2011

Alder:
6 mdr.

Putteforløbet aften og nat

Hej Helen

Jeg tillader mig at skrive igen, da jeg fra mit første brev af 1. april kan se, at jeg ikke har formuleret mig præcist nok :o)

Det må du meget undskylde.

Det handler om selve puttesituationen om aftenen og forløbet om natten.

Det er korrekt, at jeg ikke ammer om dagen. Jeg giver flaske og div. grød/mos og også en flaske inden sengetid ca 170 ml NAN HA1. Han falder ikke i søvn i min favn, men er således vågen - omend træt - når vi skal putte.

Når han har fået denne putteflaske, går han og jeg i seng:

Det, der er kernen er, at når jeg skal putte min søn, kan han kun falde i søvn, hvis jeg ligger med ham med min brystvorte i hans mund, og jeg SKAL blive der :o) Når jeg ligger ham i vores seng og selv er på vej ned i sengen, har han allerede åbnet munden og er klar til mit bryst (som sut).

Det er så i denne situation, at jeg ikke kan forlade sengen, for så registrerer han det og vågner. Mit bryst SKAL være i hans mund.

Af det, jeg registrerer om natten, ved jeg, at han - udover at bruge mig som sut - også dier i hvert fald 3-4 gange stadig liggende ved mig. Flovt nok, så ved jeg ikke, om han får mere, for jeg sover i givet fald. Det er ret svært at fortælle præcist, hvornår han får mad om natten, for jeg kan ikke styre, hvornår han bruger brystet som sut og hvornår, han bruger brystet som mad.

Morgenmad ...

Annonce

... gider han slet ikke - hverken hjemmelavet eller købegrød. Får han endelig et par skefulde, tager han ikke flasken, inden han skal putte formiddagslur i sin barnevogn - og sådan kan det fortsætte hele dagen. Nogle dage spiser eller drikker han stort set ikke i løbet af en dag.

Det har godt nok undret mig, at han er vejer godt til, for han er virkeligt småtspisende i løbet af en dag. Bleerne er dog ok våde.

Ja, faktisk har jeg været meget bekymret. Men jeg tænker, at han måske tager så meget mad om natten??? Min mand siger, at jeg skal kigge på vores søn og ikke være så bekymret.

Zacharias er nemlig begyndt at sove et par timer mere om dagen, og jeg tænker, at det måske kan være fordi han bruger natten til at spise i? Kan det være en mulighed? Kan han have vendt op og ned på sine spisetidspunkter?

Så selvom jeg har brug for råd til at finde en god putteassociation til Zacharias, tænker jeg, at den vane med mit bryst nu også influerer på hans madindtag?

Kan jeg bruge de samme gode råd omkring putning, du gav mig i sidste brev?

Og hvad skal jeg gøre med mad? Mon han vil begynde at spise skemad og tage sine flasker, hvis han ikke får så meget mælk om natten???

Håber jeg denne gang har formuleret mig med lidt mere klarhed, selvom eet spørgsmål pludselig blev til to :o)

På forhånd mange tak -
og med venlig hilsen

Lisette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!